حسابداری - مالی

حسابداری - مالی

وبلاگ حاضر در واقع به جهت ارائه اخبار افتصادی،بازار پول و سرمایه و ... و همچنین گردآوری مطالب ، مقالات ، جزوات درسی و دیگر موارد مورد نیاز و کاربردی در حسابداری می باشد. امیدوارم هرچند ناچیز در فراهم آوردن خواسته شما بازدید کننده مفید باشد.
حسابداری - مالی

حسابداری - مالی

وبلاگ حاضر در واقع به جهت ارائه اخبار افتصادی،بازار پول و سرمایه و ... و همچنین گردآوری مطالب ، مقالات ، جزوات درسی و دیگر موارد مورد نیاز و کاربردی در حسابداری می باشد. امیدوارم هرچند ناچیز در فراهم آوردن خواسته شما بازدید کننده مفید باشد.

شرایط بورس این روزها بحرانی است یا متعادل؟


بورس



خبرگزاری تسنیم:هرچند شاخص بورس از ابتدای سال کاهش ۳ هزار واحدی را به خود دیده است،با این حال برخی می گویند نوسانات بازار در این روزها منطقی است و برخی در مقابل معتقدند معاملات بورس با دلهره و اضطراب دنبال می‌شود و هر سهمی را نمیتوان خرید و فروش کرد.

  
بازار سرمایه نخستین روز معاملاتی خرداد امسال را با افت 63 واحدی شاخص بورس شروع کرد تا این کاهش در روزهای یکشنبه و دوشنبه نیز به ترتیب با 309 و 182 واحد تکرار شود.
اما در سومین روز معاملاتی هفته ای که گذشته قرعه دومین عرضه اولیه سهام در سال 93 به نام شرکت نفت سپاهان افتاد تا نه تنها عرضه اولیه این سهام خبرساز شود، بلکه حاشیه های این عرضه مهمترین خبر بازار سرمایه در هفته اول خرداد باشد.
بر اساس این گزارش؛ در روز دوشنبه عرضه سهام شرکت نفت سپاهان با تاخیر و در دقایق پایانی معاملات این روز شروع شد که دلیل این تاخیر، اختلال در نرم افزار معاملاتی بورس کرج اعلام شد.
با این حال در جریان عرضه اولیه دقیقه نودی 10 درصد از سهام شرکت نفت سپاهان، هر سهم این شرکت 17 هزار و 500 ریال کشف قیمت شد و 85 میلیون سهم "شسپا" مورد معامله قرار گرفت. اما در ادامه ظاهرا اختلال در نرم افزار معاملات این بار برای خریداران برخط بوجود آمد تا موجب شود 20 میلیون سهم نفت سپاهان که سهمیه برخطی ها بود معامله نشود و مشتریان آنلاین از عرضه اولیه سهام این شرکت دست خالی برگردند تا عرضه بقیه سهام شسپا برای آنلاینی ها پس از یک روز تعطیل، در روز چهارشنبه دنبال شود.
در آخرین روز معاملاتی هفته ای که گذشت نیز هر چند آغاز عرضه اولیه برای مشتریان آنلاین نفت سپاهان ساعت 11:20 اعلام شده بود اما با 10 دقیقه تاخیر سرانجام 23 میلیون سهم "شسپا" توسط متقاضیان آنلاین خریداری شد؛ با این حال این موضوع پایان حاشیه های عرضه سهام نفت سپاهان در بورس نبود چرا که در روز چهارشنبه خبری در مورد آتش سوزی در یکی از واحدهای روغن پرکنی این شرکت منتشر شد که در این خصوص مدیرعامل نفت سپاهان در گفت‌وگو با تسنیم با انتقاد از بزرگنمایی آتش سوزی در این شرکت گفت: کم لطفی برخی رسانه ها در بزرگنمایی این آتش سوزی جای تعجب دارد. با این حال تحت تاثیر قرار دادن ادامه عرضه اولیه سهام شرکت نفت سپاهان در بورس همزمان با بزرگنمایی این آتش سوزی را به حساب سهل انگاری و کم دقتی برخی رسانه ها می گذاریم. بعلاوه این که این آتش سوزی تاثیری در سود و تولید شرکت نفت سپاهان ندارد.
در مجموع معاملات روز چهارشنبه هم با کاهش 144 واحدی و عقب نشینی شاخص بورس تا مرز 75 هزار واحد به پایان رسید تا از ابتدای امسال تاکنون 31 میلیارد و 930 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 207 هزار و 843 میلیارد ریال در بورس دادوستد شده باشد و دماسنج بازار سهام که معاملات اولین روز سال 93 را در ارتفاع 79 هزار و 15 واحدی آغاز کرده بود، از ابتدای امسال تاکنون در مجموع با افت 2947 واحدی به عدد 76 هزار و 68 واحد برسد.
بر اساس این گزارش؛ هر چند شاخص بورس از ابتدای امسال کاهش 3 هزار واحدی را به خود دیده و در تمامی روزهای معاملاتی اولین هفته خرداد امسال نیز با افت روبرو بوده است، اما کارشناسان بورسی معتقدند حباب هایی که طی ماههای گذشته در بازار سرمایه بوجود آمده بود در حال حاضر خالی شده و بورس رفته رفته در حال پیدا کردن راه خود است. همچنین نوسانات بورس در این روزها منطقی است و نباید انتظار داشت که هر روز قیمت سهام شرکتها در بازار سهام با رشد همراه باشد.
از سوی دیگر در حال حاضر بازار سرمایه منتظر است تا ابهامات موجود در حوزه اقتصادی و سیاسی رفع و تکلیف مذاکرات هسته ای، نرخ ارز، نرخ سود بانکی، صنعت سیمان، قیمت گذاری صنعت خودرو و محصولات لبنی روشن شود؛ بر این اساس تا از بین رفتن این ابهامات، بورس کشور در حالت انتظار و ابهام قرار دارد.
اما به باور برخی دیگر در حال حاضر معاملات بورس همراه با دلهره و اضطراب دنبال می شود و هر سهمی را نمی شود خرید و فروش کرد و شرایط کنونی بازار به گونه ای شده است که سرمایه گذاران حرفه ای روی به نوسان گیری یک یا دو روزه برای کسب سود آورده اند و دیگر نمی توان از طریق تکنیکالی در بورس سرمایه گذاری کرد؛ چرا که این روزها پول و سرمایه جدیدی به بازار سرمایه تزریق نمی شود و معاملات بورس هم سود مناسبی را عاید سرمایه گذاران نمی کند، تا جایی که در هفته های گذشته سفته بازان روی به کسب سود از اوراق تسهیلات مسکن آورده و موجب افزایش بی رویه قیمت این اوراق شدند.
با این حال، برخی از کارشناسان بورسی حمایت همه جانبه را برای بیرون رفت بورس از شرایط کنونی پیشنهاد می کنند و می گویند در وهله اول دولت و مجلس و پس از آن حقوقی ها که این روزها نوسانگیر شده اند و نیز سازمان بورس، صندوقها و بانکها باید با حمایت خود سازوکاری را فراهم کنند تا نقدینگی جدید به بازار سهام وارد شود.
از سوی دیگر تاثیر کاهش کارمزد معاملات بورس در رونق بازار سهام نیز موضوعی است که این روزها دهان به دهان می چرخد و برخی از فعالان بورسی اعتقاد دارند که کاهش کارمزد ممکن است برای چند روز در بورس ایجاد جو روانی مثبت کرده و حجم معاملات بازار سرمایه را با رشد همراه کند اما در بلندمدت تاثیر بسزایی در رونق بورس نخواهد داشت. همچنین به نظر می رسد درصد کارمزد معالات بورس در حال حاضر منطقی است چرا که میزان این کارمزد باید جوابگوی هزینه های بورس و کارگزاران نیز باشد.
افزون بر این؛ برخی با اشاره به این موضوع که در حال حاضر از سهامدارانی که سهام خود را با سود و یا زیان می فروشند مالیات دریافت می شود پیشنهاد می کنند اگر مالیات معاملات سهام تنها از فروشندگانی که از سهام خود سود کسب می کنند دریافت گردد، انتظار می رود با این اتفاق روند معاملات بازار سرمایه بهتر شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.