حسابداری - مالی

حسابداری - مالی

وبلاگ حاضر در واقع به جهت ارائه اخبار افتصادی،بازار پول و سرمایه و ... و همچنین گردآوری مطالب ، مقالات ، جزوات درسی و دیگر موارد مورد نیاز و کاربردی در حسابداری می باشد. امیدوارم هرچند ناچیز در فراهم آوردن خواسته شما بازدید کننده مفید باشد.
حسابداری - مالی

حسابداری - مالی

وبلاگ حاضر در واقع به جهت ارائه اخبار افتصادی،بازار پول و سرمایه و ... و همچنین گردآوری مطالب ، مقالات ، جزوات درسی و دیگر موارد مورد نیاز و کاربردی در حسابداری می باشد. امیدوارم هرچند ناچیز در فراهم آوردن خواسته شما بازدید کننده مفید باشد.

هیچ رانتی داده نشده است

وزارت صنعت ، معدن و تجارت با صدور اطلاعیه ای در زمینه ابهامات اخیر در خصوص واردات نهاده های دامی که به رانت ۶۵۰ میلیون یورویی موسوم شده است، اعلام کرد: هیچگونه امتیاز ویژه  حاکی از تبعیض توسط این وزارتخانه صورت نپذیرفته است. به گزارش تسنیم،در بخشی از این اطلاعیه آمده است :با توجه به اخباری که اخیراً توسط برخی از سایت ها و رسانه ها در رابطه با واردات نهاده های دامی و احتمال وجود رانت و یا تبعیض مطرح گردیده است،  جهت ارائه اطلاعات صحیح و دقیق وتنویر افکار عمومی مراتب زیر به اطلاع عموم می رسد:

  

*با توجه به نیاز کشور به کالاهای اساسی و نهاده های دامی و کمبود تولید در بعضی از زمینه ها از قبیل گندم، ذرت، جو، کنجاله سویا، شکر خام و روغن خام، به طور معمول سالانه مقادیر زیادی از این نوع کالاها توسط شرکت های بازرگانی دولتی و خصوصی وارد کشور می شود.در این میان یکی از واردکنندگان عمده کالاهای اساسی و نهاده های دامی طی نامه شماره ۵۳۲۶-۱۲/۵ مورخ 92.8.8 از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست می نماید تا در صورت تعهد بانک مرکزی جهت تامین و تخصیص ارز ظرف مدت ۹۰ روز در یکی از بانک های معتبر خارجی آمادگی دارد تا نسبت به ترخیص، تخلیه و توزیع کالاهای خود که در مبادی ورودی کشور منتظر می باشد، اقدام نماید.* این وزارتخانه در تاریخ 92.8.9 با ارسال عین درخواست شرکت مذکور به معاون اول محترم ریاست جمهوری اعلام می دارد که با توجه به وجود حدود ۴۵ فروند کشتی در انتظاردر مبادی ورودی کشور دستور فرمایند نسبت به بررسی پیشنهاد شرکت، توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و اتخاذ تصمیم اقدام شود.


* شرکت مذکور بر مبنای تفاهم نامه فوق الذکر نسبت به واردات کالاهای اساسی و نهاده های دامی شامل گندم، جو، ذرت، کنجاله سویا جمعا به مبلغ ۶۴۰ میلیون یورو و همچنین تخلیه و توزیع آن اقدام نمود.


* همان طور که ملاحظه می شود تفاهم نامه صرفاً توافق برای تأمین ارز کالاهای وارده و توزیع شده، آن هم پس از ۴ الی ۶ ماه بعد از تخلیه می باشد.

این در حالی است که واردات می بایست پس از تخصیص و دریافت ارز انجام می پذیرفت، بنابراین همانطور که ملاحظه می شود نه تنها هیچ امتیاز و یا رانتی به واردکننده داده نشده بلکه این واردکننده است که خطر (ریسک) دریافت ارز خود را در فاصله زمانی ۴ الی ۶ ماهه از بانک مرکزی به عهده گرفته، ضمناً برخلاف درخواست اولیه شرکت مبنی بر تأمین ارز از نوع یورو و از طریق بانک های معتبر خارجی، بانک مرکزی در تفاهم نامه فی مابین موافقت نموده است که نوع ارز در سررسید به تشخیص بانک مرکزی به ترتیب ارزهای یورو، یوآن چین و یا ارزهای در دسترس و قابل فروش خواهد بود.


* با توجه به اینکه شرکت سپید استوار آسیا درخواست کننده واردات به شرح فوق بوده ، بدیهی است هر شرکت واردکننده دیگر نیز می توانست تقاضای خود را ارائه و در صورت قبول شرایط تفاهم نامه یاد شده با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک عامل مربوطه نسبت به ترخیص و توزیع کالای خود اقدام نماید. ولیکن حداقل تا این تاریخ هیچ درخواست مکتوب به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه نگردیده است. بدیهی است در این صورت سایر واردکنندگان نیز می توانستند برابر تفاهم  حاصله با شرکت قبلی اقدام نمایند. بنابراین هیچگونه امتیاز ویژه  حاکی از تبعیض توسط این وزارتخانه صورت نپذیرفته است.


* ضمناً به اطلاع می رساند به موجب قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی، وظایف و اختیارات این بخش، از وزارت صنعت، معدن و تجارت منفک و در بهمن ماه سال ۱۳۹۲ شرکت پشتیبانی امور دام کشور با کلیه وظایف و اختیارات و همچنین موجودی و دارایی های خود به وزارت جهاد کشاورزی منتقل گردیده است و از آن تاریخ به بعد سیاستگذاری و تأمین نهاده های دامی به عهده آن وزارتخانه می باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.