حسابداری - مالی

حسابداری - مالی

وبلاگ حاضر در واقع به جهت ارائه اخبار افتصادی،بازار پول و سرمایه و ... و همچنین گردآوری مطالب ، مقالات ، جزوات درسی و دیگر موارد مورد نیاز و کاربردی در حسابداری می باشد. امیدوارم هرچند ناچیز در فراهم آوردن خواسته شما بازدید کننده مفید باشد.
حسابداری - مالی

حسابداری - مالی

وبلاگ حاضر در واقع به جهت ارائه اخبار افتصادی،بازار پول و سرمایه و ... و همچنین گردآوری مطالب ، مقالات ، جزوات درسی و دیگر موارد مورد نیاز و کاربردی در حسابداری می باشد. امیدوارم هرچند ناچیز در فراهم آوردن خواسته شما بازدید کننده مفید باشد.

پیوند معاملات بورس به مذاکرات هسته‌ای؛ ممنوع

بورس
یادداشت اقتصادی

خبرگزاری تسنیم: ریزش ۷۱۴ واحدی شاخص بازار سرمایه در روز شنبه آن هم تنها به دلیل نرسیدن به توافقی نهایی در مورد موضوعات هسته ای امری است که نشان از عمق کم بازار سهام کشور از یک سو و نیز تداوم رفتار هیجانی از سوی سرمایه گذاران در بازار سهام دارد.


  

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ "مذاکراتی کُند، اما رو به جلو"؛ این توصیفی است که طرفین مذاکره‌کننده از مذاکرات نفسگیر وین 4 دارند. سیدعباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران هم «حسن‌نیت» را فضای حاکم بر مذاکرات توصیف می کند و مایکل مان سخنگوی آمریکایی و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید می کنند که مذاکرات میان محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و اشتون «مفید» بوده است.


از طرفی دیگر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه پس از سه ساعت گفت‌و‌گو میان عراقچی و وندی شرمن، مذاکره‌کننده ایالات‌متحده این مذاکرات را «جدی» و «‌بی پروا» توصیف می کند.


اما چند هزار کیلومتر دورتر از وین، همزمان در تهران واکنش های مختلفی نسبت به عملکرد تیم مذاکره کننده هسته‌ای می شود؛ مثلا چهره‌های شاخص سیاسی، از تیم مذاکره کننده قاطعانه دفاع و از تضعیف این تیم انتقاد می کنند و به گفته علی‌اکبر ناطق نوری، رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری برخی افراد با جوسازی و حاشیه‌آفرینی به دنبال تضعیف تیم مذاکره‌کننده هسته‌‌ای کشور هستند. محمدرضا باهنر، نایب‌رئیس مجلس هم می گوید: مذاکره‌کننده‌های ما افراد کاربلدی هستند.


از سوی دیگر سهامداران بازار سرمایه نیز هر چند تعطیلات آخر هفته را بدور از تالار شیشه ای سپری می کنند اما نگاهشان به خبرهای منتشر شده از وین است تا شاید به لطف انتشار خبرهای مثبت و امیدوارکننده، پول روی پولشان بیاد؛ تا این که در ساعات اولیه شروع اولین روز هفته، خبری کوتاه نتیجه مذاکرات تیم هسته ای و 5+1 را به صراحت این گونه بیان می کند: «پیشرفتی حاصل نشده»؛


و این جمله کوتاه پایانی می شود ناخوش بر چشم انتظاری سرمایه گذاران بورسی و بهانه ای برای افت چشمگیر شاخص بورس در اولین روز کاری پس از روشن شدن نتیجه مذاکرات هسته ای.


صرف نظر از نتیجه حاصل شده در این دور از مذاکرات که نه تحریم جدید را در بر داشت و نه رفع تحریمی را، می توان گفت بازار سرمایه کشور همانند سایر بازرهای پولی و مالی دنیا تحت تاثیر وقایع مختلف بویژه اتفاقات سیاسی و تصمیمات بین المللی است؛ اما نکته حائز اهمیت در مورد این دوره از مذاکرات هسته ای برای بازار سرمایه این است که بورس کشور واکنش های خود را در سال 92 به مواضع طرفهای مذاکره کننده نشان داده است و پیش بینی می شد در صورت توافق نهایی یا عدم توافق هم اتفاقات و جهش های مثبتی و منفی اما کوتاه مدت در بورس ورق بخورد.


این که ذات هر خبر منفی برای بورس بهانه ای برای ریزش است و بازار سهام کشور معمولا به خبرها بیشتر از خود اتفاق واکنش نشان می دهد امریست که مکرر در تالار شیشه ای تجربه شده است اما ریزش 714 واحدی بازار سرمایه در روز شنبه آن هم تنها به دلیل نرسیدن به توافقی نهایی در مورد موضوعات هسته ای موضوعی است که نشان از عمق کم بازار سهام کشور از یک سو و نیز تداوم رفتار هیجانی از سوی سرمایه گذاران در بازار سهام دارد.


این که صنایعی چون خودرو، بانکها و پتروشیمی ها تحت تاثیر معادلات سیاسی رشد و افول می کنند امری است که همگان بر روی آن اتفاق نظر دارند؛ اما آیا زلف تمامی صنایع و شرکتهای بورسی به این مذاکرات گره خورده است که با به نتیجه نرسیدن مذاکرات تیم هسته ای(هر چند که هنوز برای رسیدن به توافق نهایی زمان در اختیار داریم) نمادهای بورسی لباس یکدست قرمز به تن کنند!


در مجموع باید گفت حدس و گمانها، نشان از رسیدن ایران و گروه 5+1 به توافق نهایی در ماههای پیش رو دارد و بدون شک بازندگان بازار سرمایه کسانی هستند که دست عقل و منطق اقتصادی را به دل هیجان می دهند، غافل از این که بازی رو به عقب آنها فرصتی خواهد بود برای سرمایه گذاران فرصت طلب جهت شنا کردن در آب گل آلوده افت شاخص و قیمتهای به ظاهر منفی، اما جذاب.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.